רק אל תשכחו את הטעם..

היציאה מהבית ומעבר לחיים במקום חדש נמצאה כבעלת השפעה על הרגלי התזונה של מבוגרים צעירים. לרוב אצל סטודנטים נצפים הרגלי אכילה פחות בריאים הכוללים ירידה בצריכת ירקות ופירות ועלייה בצריכת מזון עתיר שומן, קניית ארוחות מוכנות ואלכוהול.

מחקר אוסטרלי (1) בדק את הקשר בין חשיבותם של פרמטרים שונים כמו טעם, בריאות, קלות הכנה ועוד שלל גורמים לבין בחירות תזונתיות והרגלי האכילה של אוכלוסיית המבוגרים הצעירים. במסגרת המחקר נבדקו 1306 סטודנטים אוסטרלים בגיל ממוצע של עשרים שנים.

הסטודנטים נדרשו לענות על שאלונים שונים המעריכים התנהגויות תזונה כגון הגורמים המשפיעים על החלטתם בבחירת המזון בסופר, תדירות צריכת המזון שלהם וכן איכות התזונה שלהם.

תוצאות המחקר הראו כי רוב הסטודנטים דרגו את הטעם כגורם הראשון המשפיע על החלטת הקנייה שלהם ביחד עם איכות המזון והוא דורג כחשוב מאוד. בנוסף מצאו החוקרים כי סטודנטים שדרגו את הטעם כגורם החשוב ביותר בכל הנוגע לבחירת המזון שלהם היו בעלי איכות הדיאטה הירודה ביותר- צרכו פחות פירות וירקות ויותר מזונות עשירים בסוכר, מלח ושומן כגון שוקולד, ממתקים וחטיפים.

ממצאים אלו מראים על כך שהחשיבות שאנשים מייחסים לטעם משפיעה על התנהגות תזונתית ועל איכות התזונה. בנוסף תוצאה זו מראה כי לתפיסתם ירקות ופירות הם פחות טעימים.

כשחושבים על זה ירקות צריכים להתחרות עם מאכלים לא בריאים שפעמים רבות מכילים רכיבים כמו סוכר ומלח בכמות גבוהה שמטרתם להעצים את הטעם ולהגביר את ההנאה מאכילתם וזאת בניגוד לירקות ופירות.

על מנת לעודד את צריכת הירקות והפירות ישנן אסטרטגיות שונות בהם אנחנו משתמשים כמו: הסבר וחינוך, מידע תזונתי ועוד. אולם האסטרטגיה של הדגשת הטעם וההנאה מהאוכל פחות מקובלת ובהסתמך על תוצאות מחקר זה נראה כי יכולה להיות לה השפעה חיובית בקבלת ההחלטה על איזה מזון אנחנו קונים ובעידוד צרכנים צעירים לבחור דוקא בירקות ופירות.

איך עושים את זה? מתחילים בהיכרות עם זני ירקות שונים הקיימים בשוק שהם בעלי הבדלים משמעותיים בטעם, בצבע או במרקם- גורמים המשפיעים כולם על ההנאה שלנו מהאוכל. אם נכיר ונתנסה בזנים שונים נוכל להשתמש בכך כדי לבחור את אלו שאנחנו יותר אוהבים ולהגדיל את ההנאה מאכילת ירקות ופירות שונים.

אז פעם הבאה כשאתם עורכים קניות נסו פלפל בצבע כתום ותגלו שהוא בעל טעם שונה מפלפל אדום- מתקתק יותר ולכן הוא אהוב מאוד על ילדים או עגבניית מגי שהיא עגבניה עם שילוב ייחודי של טעמים חמוצים ומתוקים ומזכירה לרבים עגבניה של פעם ולכן מועדפת על ישראלים רבים.  

בתיאבון!

(1) Kourouniotis, R.S.J. Keast, L.J. Riddell, K. Lacy, M.G. Thorpe, S. Cicerale

The importance o taste f on dietary choice, behaviour and intake in a group of young adults,

Appetite,  Volume 103, 2016