כל הזמן רעבים?

הגוף שלנו זקוק לאנרגיה כדי לתפקד לאורך היום וזאת אחת הסיבות בגללן אנחנו חשים רעבים וזקוקים לאוכל. אבל אם אתם מרגישים שהבטן מקרקרת כל הזמן ושאתם רעבים ללא הפסקה אפילו מיד אחרי שסיימתם לאכול הנה כמה סיבות לכך והפתרונות.

שינה לא טובה

הסיבה: כאשר כמות שעות השינה נמוכה מדי או שהשינה באיכות לא טובה (למשל הרבה יקיצות ושינה חלשה) תחושת הרעב עולה עקב שיבוש בהפרשת הורמונים שמופרשים בלילה כולל כאלו האחראים על בקרת הרעב. בנוסף, שעות ערות רבות שנגרמות משינה בשעות מאוחרות גורמות לתחושת רעב שלא היינו מרגישים אם היינו הולכים לישון מוקדם. הבעיה אינה נגמרת כאן מכיוון שאנשים שקמים עייפים נוטים לאכול יותר ביום שאחרי כדי להרגיש יותר עירניים ואנרגטיים.

מה עושים? חשוב מאוד לשפר את השינה. שימו לב שאתם הולכים לישון בשעה לא מאוחרת מדי ורצוי שגם תהיה קבועה. עמעמו את האורות בבית בשעות הערב והמנעו ממסכים ממש לפני השינה.

מבחינה תזונתית לא מומלץ לאכול ארוחות גדולות שמכבידות על הקיבה אלא ארוחה קלה שתסתיים כשעתיים לפני השינה ולא רצוי לשתות קפאין החל משעות אחר הצהריים. בנוסף, ניתן גם להשתמש בלבנדר או פסיפלורה שיכולים להרגיע וכך לסייע לשינה טובה יותר.

מתח

הסיבה:  כאשר אנחנו במתח הגוף מפריש הורמון הנקרא קורטיזול שבין השאר גורם לתחושת רעב. בנוסף במצבי מתח ולחץ יש נטייה לאכילה רגשית- צורך רגשי חזק לאכילה בעיקר של מזונות עתירי סוכר ושומן במטרה לנסות להרגיע את התחושות הנפשיות.

מה עושים? חישבו על דרך שהיא לא אוכל שיכולה לעזור להרגע. לדוגמא: הליכה בחוץ, הקשבה למוסיקה מרגיעה, שיחה עם חברים ובני משפחה או צפייה בתוכנית או סרט אהוב.

דיאטה לא מאוזנת:

  • הסיבה: דיאטה קיצונית עם כמות קלוריות נמוכה מדי או דיאטה לא מאוזנת יכולות לגרום אמנם לירידה גדולה במשקל בטווח הקצר אולם לאורך זמן התיאבון חוזר ובגדול ויש עליה במשקל שנובעת בעיקר מהקושי להתמודד עם הרעב.
  • מה עושים? נמנעים מדיאטת כסאח ודיאטות לא מאוזנות. מומלץ להקפיד על אכילה של שלוש ארוחות מאוזנות ביום שכל אחת מהן מכילה חלבון שהוא הגורם העיקרי לשובע כמו למשל: עוף, דגים, ביצים, בשר וגבינות וכן סיבים הנמצאים בירקות, פירות ודגנים מלאים.

בנוסף חשוב שהדיאטה תכיל מזונות שאוהבים כדי להצליח להחזיק מעמד. זה יכול להיות כדור גלידה פעם בשבוע או אכילה בחוץ עם חברים וגם שילוב מזונות עשירים בטעם שיעזרו להינות מהאוכל ולשמור לאורך זמן. לדוגמא עגבניית מגי היא עגבניית טעם עם שילוב מושלם בין חמיצות למתיקות והיא מעשירה את טעם הסלט, הרטבים והמאפים.

הפרעה ברמות הסוכר

הסיבה: רמות סוכר נמוכות גורמות לתחושת רעב קשה אולם גם כאשר רמות הסוכר בגוף גבוהות תיתכן תחושת רעב. הסיבה לכך היא שהסוכר שהיה אמור להיכנס לתאים ולספק להם אנרגיה לא מצליח להכנס לתא.

מה עושים? חשוב לאזן את רמות הסוכר ולמנוע מצבי היפו. יש לפנות לרופא ולדיאטנית ולהתאים את התפריט. במידה ורמות הסוכר גבוהות המטרה העיקרית היא להקטין את כמות הפחמימות והסוכרים ובמידה ומדובר ברמות סוכר נמוכות (היפוגליקמיה) יש לאכול כל שעתיים-שלוש ארוחה המכילה פחמימה על מנת למנוע את הירידה בסוכר.

חוסר שתיה

  • הסיבה: אנשים ששותים מעט מדי נוטים לבלבל בין תחושת הצמא לתחושת הרעב ומרגישים רעבים למרות שהסיבה היא בכלל חוסר שתיה.
  • מה עושים? שותים! כדאי להקפיד לפחות על שמונה כוסות ביום. מאוד מומלץ להתחיל כל ארוחה בשתיית כוס מים או מרק שתורמים לכך שהארוחה תהייה משביעה יותר וכמובן שמומלץ לשתות גם תוך כדי ואחרי ארוחה. ישנם אנשים שמרגישים שגם שתיה חמה כמו נס קפה למשל משביע אותם כשהם מרגישים רעב.

חוסר איזון של בלוטת התריס:

  • הסיבה: בלוטת התריס היא איבר קטן הנמצאת באיזור הצוואר ותפקידה להפריש הורמונים הנקראים T3 ו-T4. כאשר יש מצב של חוסר איזון המתבטא בהפרשת יתר של הורמוני בלוטת התריס מוגבר קצב חילוף החומרים ועקב כך נגרם תיאבון מוגבר.
  • מה עושים? במקרים כאלה חשוב לגשת לרופא המתמחה בכך ולקבל טיפול מתאים שיחזיר את בלוטת התריס לתפקוד מאוזן.

תרופות

  • הסיבה: ישנם כמה סוגים של תרופות שיכולות לגרום לעליה בתיאבון ביניהם סטרואידים, חלק מהתרופות הפסיכיאטריות ועוד.

מה עושים? אם קיבלת תרופה חדשה שגורמת לך להרגשת רעב מוגבר שאינו חולף מומלץ לפנות לייעוץ דיאטנית לצורך התאמת תפריט מתאים ששם דגש על הגברת תחושת השובע. במידה וזה אינו מספיק ניתן לפנות גם לרופא לשקול האם ניתן לבצע שינוי תרופתי.