הרגלי האכילה של הישראלים נחשפים ואיפה אתם?

לאחרונה התפרסמו תוצאות סקר הלמ”ס וחשפו מה אוכלים הישראלים. אז בדקו את עצמכם- האם אתם אוכלים כמו הממוצע? אולי טוב יותר? או שיש מקום לשיפור?

לפי הסקר כ-30% מבני העשרים ומעלה אוכלים 3 מנות ירק ליום, 36% אוכלים 2 מנות פרי ליום.

משנת 2017 היתה ירידה בכמות הירקות והפירות הנצרכת ולעומת זאת עליה בכמות הבשר הנאכלת.

לפי נתונים אלו כ 70%, זאת אומרת רובנו, לא מגיעים להמלצה לאכילה של 5 מנות ירקות ופירות ביום שזו הכמות הרצויה על מנת לקבל את יתרונות הירקות והפירות.

צריכה גבוהה של ירקות ופירות נמצאה במחקרים רבים כקשורה בסיכון נמוך יותר לתמותה כללית, תמותה ממחלות לב וכלי דם ותמותה מסרטן.

בנוסף, מחקרים הראו כי צריכת ירקות ופירות יכולה להוביל לשיפור במדדים בריאותיים כמו הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, שמירה על בריאות מערכת העיכול, העיניים והמוח ואפילו לתרום לאריכות חיים.

אז אם גם אתם שייכים לאלו שלא מגיעים לכמות היומית המומלצת של ירקות ופירות הנה כמה עצות מעשיות שיעזרו לכם להגדיל את הצריכה ולהנות מיתרונות הירקות והפירות:

  1. הכינו מראש- אחד הדברים שגורמים לנו לאכול יותר הוא כשהאוכל זמין, מול העיניים ונוח לאכילה. לכן אל תשאירו את הירקות שקניתם בשקית במגירה התחתונה ככה אתם עלולים לשכוח מהם. עדיף להכין מראש ירקות חתוכים בקופסא שתוכל לשמש אתכם למספר ימים, לחתוך פירות ולהניח על השולחן או להכין ירקות בצורה של אנטיפסטי ולשמור למספר ימים. אל דאגה- למעט ויטמין C רוב הויטמינים, המינרלים והסיבים נשמרים גם לאחר החיתוך וההכנה.

טיפ- אוהבים ירקות חתוכים? הירקות הקשים יחזיקו מעמד טוב אפילו למשך מספר ימים. לדוגמא: גזר, קולורבי, צנונית ופלפלים.

  • שתו את הירקות שלכם: למי שמתקשה לצרוך הרבה פירות וירקות אחת השיטות היא להכין שייק שמשלב ירקות עם פרי. מדובר בכמה דקות של הכנה ולאחר מכן כל מה שנשאר זה להינות משייק טעים ומרווה מלא עושר של סיבים, ויטמינים ואנטי אוקסידנטים. למי שעוד לא ניסה מומלץ להתחיל עם ירקות כמו עלי תרד וחסה עקב טעמם העדין שמשתלב היטב בשייק ולשלב אותם ביחד עם פרי.

טיפ– אם תוסיפו לשייק גם יוגורט או חלב תקבלו ארוחה קלה ומאוזנת

  • אכלו ירקות טעם: הרבה מאיתנו מרגישים שלאכול ירקות זה סוג של עונש ולא באמת נהנים מהם ולכן גם ממעטים באכילת ירקות. בדיוק לשם כך נוצרו ירקות טעם שפותחו במיוחד במטרה לתת דגש על טעם וארומה טובים יותר ולהגביר את ההנאה מהאכילה.

טיפ- עגבניית מגי היא עגבנית טעם בעלת ארומה וטעם משובח. לרבים היא מזכירה עגבניה בטעם של פעם ולכן אהובה עליהם במיוחד.

  • גיוון: הרבה פעמים אנחנו אוכלים מתוך הרגל וכך גם עם הירקות שלנו. רוב הירקות שאנחנו אוכלים חוזרים על עצמם בלי הרבה שינוי. כדאי לדעת שאחד הדברים שגורמים לנו לרצות לאכול יותר הוא מגוון גדול יותר. לכן, בפעם הבאה שאתם בסופר קחו לכם ירק, פרי או עשבי תיבול חדשים או כאלו שכבר הרבה זמן לא קניתם. עוד דרכים שיעזור לכם לגוון הם שיטת חיתוך חדשה של הירקות בסלט, או מתכון חדש לירקות האפויים והמבושלים.

טיפ- קל מאוד לגוון את הירקות על ידי שימוש בפלפלים בצבעים שונים. בפעם הבאה שאתם בסופר קנו פלפל כתום ותקבלו צבע יפה לסלט וגם טעם טעים במיוחד.

  • בחרו בסלט: אם יוצא לכם לאכול בחוץ זאת ההזדמנות לבחור דוקא בארוחה של סלט. מנה כזאת מספקת המון ירקות מסוגים שונים ובצורה טעימה ומושקעת שלרוב לא יוצא לנו להכין לעצמנו בבית. בנוסף גם אם בחרתם מנה עיקרית אחרת ברוב המסעדות ודוכני המזון המהיר ניתן לקחת במקום תוספת פחמימה תוספת של סלט.

טיפ– כשקונים בחוץ מומלץ לבחור סלט טרי כתוספת למנה העיקרית במקום תוספת פחמימה. תוספת כזאת גם מרעננת את הארוחה וגם עוזרת להפחית את כמות הקלוריות.

קישור לסקר הלמס:

https://www.cbs.gov.il/he/mediarelease/DocLib/2024/281/19_24_281b.pdf